Med vår co-locationtjänst har ni fortfarande full kontroll över era servrar samtidigt som de hamnar i en optimal miljö, med många fördelar såsom reservkraft, skalskydd, släckgas, klimatsmart kyla/el mm.
GRÖN IT
Bluerange har inte bara en utav de modernaste datahallarna i landet, utan även en av de klimatvänligaste!
ELFÖRBRUKNING
Datahallar förbrukar mycket el. Idag kommer ungefär lika mycket av världens koldioxidutsläpp från IT som från flyget. Målsättningen med Grön IT är att på olika sätt minska energiförbrukningen i datahallen, t ex genom servervirtualisering, energiåtervinning och andra tekniker som minskar energiförbrukningen.
FJÄRRKYLA OCH FJÄRRVÄRME
Vår datahall kyls med fjärrkyla som produceras ur Vätterns kalla vatten.
Värmeenergin som alstras i datahallen återvinns och blir till fjärrvärme som värmer bostäder. Återvinningen av värmeenergin i kombination med en högeffektiv kylning innebär en minimal klimatpåverkan. Därför kan både vi och ni kunder känna ett gott samvete för klimatet.
KLIMATSMART IT MED VIRTUALISERING!
För att reducera vår egen klimatpåverkan har Bluerange sedan 2004 flitigt nyttjat virtualiserings-teknik. Med hjälp av virtualisering får vi plats med fler servrar på samma hårdvara och kan därmed öka nyttjandegraden och effektiviteten i vår datahall.
Förutom en minskad klimatpåverkan bidrar det även till en högre tillgänglighet för våra tjänster.
Co-location | |
---|---|
Formfaktor | 1 HE (U) |
Extra höjdenheter (U) | Tillägg |
Trafik per månad | 100 GB |
IP-adress | 1 st (extra vid behov) |
Brandvägg (eget DMZ) | |
Backup | Tillägg |
Bevakning | Tillägg |
Servicenivå (SLA) | SLA 1 |
Startavgift | 1 495 kr |
Månadskostnad | 695 kr |
Förvaltning
Nedan tabell beskriver de funktioner och tjänster som ingår i de olika förvaltningspaket vi erbjuder i samband med drift av en server i våra datacenter.
Innehåll | Dedicated Server | Server Security | Server Security Pro | Server Maintenance | Server Maintenance Pro | Data Security Pro |
---|---|---|---|---|---|---|
Tillgänglighet | ||||||
Tillgänglighetsgaranti, 99% av en månads tid | ||||||
Kundinloggning till server och lösning | ||||||
Leverantörsinloggning till server | ||||||
Leverantörsinloggning till kundens lösningar | ||||||
Möjliga SLA (SLA1 ingår utan extra kostnad) | 1-3 | 1-3 | 1-3 | 1-3 | 1-3 | 1-3 |
Övervakning och larmhantering | ||||||
Övervakning/larmåtgärder UPTIME/RDP/SSH | ||||||
Övervakning standard (vCPU/RAM/DISK/+1 valfri) | ||||||
Larmhantering standard ( vCPU/RAM/DISK/+1) | kund | kund | kund | lev | lev | |
Övervakning/larmhantering utökad1 | kund | kund | kund | lev | lev | |
Månadsrapport status/larm/incidenter | ||||||
Drift- och intrångssäkerhet | ||||||
Säkerhetscertifikat vid leverans | ||||||
Underhåll av ev tillvald managed brandvägg | ||||||
Automatisk uppdatering av patch/virusskydd | ||||||
Månadsrapport automatiskt patch/virusskydd | ||||||
Manuell översyn och uppföljning säkerhet | ||||||
Löpande säkerhetscertifiering | ||||||
Riskanalys och förslag på förbättringar/åtgärder | ||||||
Månadsrapport analys/förbättring | ||||||
GDPR Compliance efter eventuella åtgärder | ||||||
Funktion, prestanda och optimering | ||||||
Status för UPTIME/RDP/SSH/vCPU/vRAM/DISK/valfri | ||||||
Kontroll/analys/värdering utfall | ||||||
Förslag på åtgärder/förbättring/optimering | ||||||
Månadsrapport | ||||||
Datasäkerhet, kontroll och återläsning | ||||||
Kontroll av Backup Online och VDP | ||||||
Teståterläsning och verifiering av Backup Online och VDP | ||||||
Tre valfria fristående filtyper ingår (t ex, Word, Excel) | ||||||
Trendanalys/rekommendationer/förbättringar/åtgärder | ||||||
Arbete utöver standard enligt separat specifikation (tim) | ||||||
Vilket paket passar er?
Dedicated Server
För dig som vill sköta servern själv. Vi ser till så du kan logga in genom RDP eller SSHH och vi sköter också ev. underhåll av brandväggen.
Server Security
Automatisk patchhantering och virusskydd. Förebyggande kontroller och arbeten för att minimera risken för felaktigheter i den säkerhetskopierade informationen och säkerställa att densamma är återställningsbar.
Server Security Pro
Löpande säkerhetscertifiering som testar lösningen utifrån för att kontrollera intrångsförsök. Månadsrapport där vi manuellt kontrollerar så allt funkar och kommer med förslag på förbättringar och åtgärder inom säkerhet. Detta paket är för dig som värdesätter och prioriterar säkerhet.
Server Maintenance
Månadsrapport och status för prestanda och funktion. Uptime, RDP, SSH, CPU, RAM, DISK. Här ingår också arbetet i Server Security och Server security PRO. Detta paket är för dig som värdesätter säkerhet och vill genom månadsrapporter själv analysera servern.
Server Maintenance Pro
För dig som prioriterar upp-tid och säkerhet. Vi kontrollerar och analyserar månadsrapporten för prestanda, funktion och optimering. Vi kommer med förebyggande förbättringar och förslag på ev. åtgärder.
Data Security Pro
Vi testar att återläsa backupen för att verifiera integriteten av materialet. Kommer med förslag på förebyggande åtgärder.
SERVICEAVTAL
IT-drift är inte bara teknik. Hos oss får du alltid personlig service. Vi har jourverksamhet dygnet runt och bemannad helpdesk på kontorstid. Olika nivåer på serviceavtal (SLA) kan tecknas beroende på krav och önskemål.
SERVICENIVÅ 1
Felsökning/åtgärd påbörjas inom 60 minuter efter anmodan eller konstaterat fel under kontorstid. Arbete för felsökning och åtgärder debiteras enligt gällande tjänstevillkor.
Pris: ingår utan extra kostnad
SERVICENIVÅ 2
Felsökning/åtgärd påbörjas efter anmodan eller konstaterat fel inom 30 minuter under kontorstid och inom 60 minuter all övrig tid, dygnet runt, året runt. Arbete för felsökning och åtgärder debiteras enligt gällande tjänstevillkor.
Pris: 690 kr/mån
SERVICENIVÅ 3
Felsökning/åtgärd påbörjas efter anmodan eller konstaterat fel inom 15 minuter under kontorstid och inom 30 minuter all övrig tid, dygnet runt, året runt. Arbete för felsökning och åtgärder debiteras enligt gällande tjänstevillkor.
Pris: 1 490 kr/mån
Arbete för felsökning och åtgärder debiteras enligt gällande tjänstevillkor oavsett servicenivå