E-handeln fortsätter öka och allt fler butiker går över till digitala lösningar. Nedan har vi summerat viktiga insikter från e-barometern 2021 för dig som driver webbshop eller på annat sätt arbetar med e-handel. I dagarna släpptes e-barometerns årsrapport för 2021, en årlig rapport som i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research följer den svenska e-handelns utveckling.

Så e-handlade svenskarna 2021

Trots att pandemin bidragit till både varu- och leveransproblem så fortsätter e-handeln att växa. Under 2021 ökade e-handeln i Sverige med hela 20% vilket alltså innebär att svensk e-handel nu omsätter cirka 146 miljarder kronor. Det som svenskarna handlade allra mest online var kläder och skor samt skönhet och hälsa. Men även hemelektronik, böcker och media samt mat och dryck finns med på topplistan.

Fler e-handlar på nya plattformar

Den senaste tiden har fler alternativ till den traditionella e-handeln dykt upp på marknaden. Bland annat handlar fler via mobilen där kvinnor 30–49 år dominerar. Live-shopping och Influencer Marketing är några av de fenomen som nämns som blir viktiga att hålla koll på 2022. Samtidigt fortsätter sociala medier vara en stark bidragande faktor inom e-handeln. Hela 58% av unga kvinnor använder Instagram för att upptäcka nya varor.

Inkludera hållbarhet i din strategi

Hållbarhet engagerar både kunder och företag. Alternativ som ”mest hållbart leveranssätt” och möjlighet att klimatkompensera är några av de funktioner som dykt upp allt oftare på marknaden. Smarta, luftsnåla och effektiva förpackningar och leveranser är också en aktuell fråga och under 2021 deltog många influencers och privatpersoner i PostNords kampanj #airfluencer2021. Slutsatsen är att hållbarhet blir allt högre prioriterat både hos företag och kunder, vilket fortsätter vara en viktig och ibland avgörande faktor även 2022.

17% av unga kvinnor önskar att webbutiker arbetade mer med liveshopping

Optimera kundupplevelsen för fler affärer

Insikter om dina kunder fortsätter vara din viktigaste tillgång. Att vara närvarande under hela kundresan blir allt viktigare samtidigt som mer fokus läggs på kundupplevelsen. Tänk som din kund och se till att din plattform har en inspirationsdel, en köpdel och en leveransdel. Enkelhet, lojalitet och gemenskap är nyckeln där alltifrån att hålla löften om leverans till att dela med sig av kunskap och inspiration ingår. Det ska vara enkelt för kunden – svårare än så behöver det inte vara.

Bygg relationer och skapa långsiktig lojalitet

Länge har e-handeln enbart varit sökinriktad med en stark drivkraft mot köp. Nedsatta priser eller ett riktigt bra erbjudande är dock inte tillräckligt för att konkurrera på dagens marknad. I stället behöver du skapa interaktion och engagemang samt bygga varumärke och relationer. Skiftet mot en mer engagemangsdriven e-handel kan kopplas till just lojalitet och att bygga en gemenskap. Kundklubbar, medlemssidor och andra liknande forum är bra verktyg att använda. Exempelvis tycker 66% om att få erbjudanden från företag där man är kund och den mest personliga kommunikationskanalen anses vara mejl. E-handlare bör därför arbeta aktivt med kundupplevelsen 2022 för att vinna kunden.

Vilka tre verktyg och kanaler är viktigast för er marknadsföring?
Vilka tre verktyg och kanaler är viktigast för er marknadsföring?

Källa: E-barometern årsrapport 2021

Vad tycker du om detta inlägg?

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.